Thursday, July 26, 2012

KELEBIHAN BERPUASA


KELEBIHAN BERPUASA
1.Meninggikan Darjat
إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة وأغلقت أبواب النار وصفدت الشياطين
Maksudnya: “Apabila tiba bulan Ramadhan, maka dibukakan segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan”. (HR. Bukhari)
كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فإنه لي وأنا أجزي به والصيام جنة وإذا كان يوم صوم أحدكم فلا يرفث يومئذٍ ولا يصخب فإن شاتمه أحدٌ أو قاتله فليقل إني امرؤ صائم إني صائم والذي نفس محمد بيده لخلوف فم الصائم أطيب عند الله يوم القيامة من ريح المسك وللصائم فرحتان يفرحهما إذا أفطر فرح بفطره وإذا لقي ربه فرح بصومه
Maksudnya: “Setiap amalan anak Adam ialah bagi dirinya kecuali puasa. Sesungguhnya ia terpulang bagiKu dan Aku yang membalasnya. Puasa ialah perisai, dan apabila seseorang dari kamu berada pada hari puasanya, maka janganlah kamu berkata dengan kata-kata yang keji serta berkelahi. Sekiranya ada yang mencaci atau mengajak untuk berkelahi, hendaklah menjawab “sesungguhnya aku sedang berpuasa”. Bau mulut orang orang yang berpuasa lebih harum daripada bau kasturi disisi Allah pada hari kiamat nanti. Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan, iaitu ketika berbuka puasa dan ketika bertemu dengan Tuhannya, ia bergembira dengan puasanya”.( HR Muttafaqun ’alaih)
2. Menghapuskan Dosa
الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْكَبَائِرَ
Maksudnya: “Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat dan bulan Ramadhan ke bulan Ramadhan menjadi penghapus dosa di antara kedua-duanya selama mana dia menjauhi dosa-dosa besar”. (HR Muslim)
3. Mengekang Nafsu Syahwat
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
Maksudnya: “Wahai para pemuda, sesaiapa yang mampu daripada kalangan kamu al-Ba’ah (perkahwinan), maka berkahwinlah. Sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan melindungi kemaluan. Sesiapa tidak mapu, maka hendaklah ia berpuasa. Sesungguhnya padanya (puasa ada al-Wija’(benteng)”. (HR Muttaqun ‘alaih)
SAMA-SAMALAH MEMANFAATKAN BULAN RAMADHAN DENGAN MENGHIDUPKAN KESELURUHAN HARI DENGAN MEMBACA AL-QURAN, BERIKTIKAF, BERZIKIR DAN LAIN-LAIN AMALAN SUNNAH.
"Semoga beroleh ketaqwaan"
PUSAT ISLAM
UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

No comments: